Mardi 24/09/1996 à 23:56:08

Chipszakken met krastickets zwaarder

Scoorkaartactie Smiths makkelijk te kraken

Heerlen - Gebruikers van Internet kunnen nu nog makkelijker geld verdienen aan de scoorkaarten van chipsfabrikant Smiths, zo blijkt uit een onderzoek van onze verslaggevers.
De scoorkaart is een soort krasot met twee foto's met wedstrijdfragmenten uit balsportwedstrijden. Door één keer te krassen moet geraden worden waar de bal zich bevindt. Onder de foto's staat een aanwijzing die de chipskoper op weg moet helpen.

Op het wereldwijde computernetwerk Internet staan al een tijdje alle mogelijke oplossingen die elk goed zijn voor een prijs van tien gulden. Nieuw is dat het wegen van de chipszak op

E1de groente- en fruitweegschaal in de supermarkt verraadt of er een scoorkaart in zit.

Normaal weegt een gezinszak chips maximaal 208 gram, maar een zak met een scoorkaart weegt meer dan 210 gram. Uit een eigen steekproef bij twee supermarkten blijkt dat ongeveer negen van de tien gewogen zakken zwaarder zijn en dus een scoorkaart bevatten.

Na weging is het een kwestie van de zwaardere zakken meenemen, de scoorkaarten eruit halen en Internetten. Op de speciale scoorpagina (http://huizen.dds.nl/~scoor/index.htm) van het computernetwerk staan de juiste oplossingen netjes op alfabetische volgorde. Even de betreffende aanwijzing opsnorren, krassen en de buit van tien gulden is binnen.

Ondanks de duidelijke resultaten van de steekproef van onze verslaggevers ontkent woordvoerdster Greetje Meinen van Smiths

dat door weging in de supermarkt te achterhalen is in welke zakken scoorkaarten zitten. Niettemin bekijkt Smiths inmiddels of het mogelijk is om de scoorpagina van het Internet af te krijgen, aldus Meinen.

Frans Noodeloos van grootgrutter Albert Heijn in het Heerlense winkelcentrum De Klomp wist al dat de oplossingen van de scoorkaarten op Internet te vinden zijn. " Maar dat je de zakken kunt wegen op scoorkaarten is nieuw voor me, " zegt Noodeloos.

Het is hem en zijn collega's niet opgevallen dat meer mensen de laatste tijd chipszakken staan te wegen op de groente- en fruitafdeling. Hij denkt ook niet dat dit gaat veranderen. De meeste mensen kopen toch zakken met flippo's (plastic fiches met afbeeldingen - red.).

Voor de klanten in de twee bezochte supermarkten is het wegen van chipszakken op scoorkaarten geheel nieuw. De meeste klanten moeten er nogal om lachen.

Ook al zijn de scoorkaarten van Smiths fraudegevoelig, de chipsfabrikant zelf beweert dat de actie nog steeds rendabel is. Smiths wil niet zeggen hoeveel winst er wekelijks wordt uitgekeerd en of het aantal goede inzendingen de laatste tijd is toegenomen. De actie blijft, zoals aanvankelijk was gepland, nog gewoon lopen tot 1 januari volgend jaar, aldus Meinen.



Limburgs Dagblad
Pour réagir ...
Posté le Mardi 24/09/1996 à 23:56:08
Support technique: webmaster@nma.be.