Mercredi 25/09/1996 à 22:03:24

Hitlijsten leesvoer voor jeugdnaam

Sittard - Hitlijsten zijn de meest gelezen blaadjes door jongeren. Hun koopgedrag ten aanzien van cd's en video's wordt gro tendeels beïnvloed door deze lijsten.
Het doel van de twee toonaan gevende hitlijsten, de MEGA TOP 50 en de RABO TOP 40, is een reëel en zo verantwoord mogelijk beeld geven van de ontwikkeling van de platenver koop in Nederland. De lijsten worden gebaseerd op de ver koopcijfers van de detailhande laren. De verkoopcijfers worden echter in hoge mate beïnvloed door radio- en tv- uitzendingen en extra reclame. Nadat de blaadjes gedrukt zijn worden ze doorverkocht aan de detail handel. De hitlijsten liggen pas op woensdag in de platenzaken, terwijl de noteringen al ruim een week eerder bekend zijn. Zo kunnen de winkeliers hun inkopen er van tevoren op af stemmen. De traditionele top 50 is in de loop der jaren al uitgebreid àámet bijvoorbeeld een tv-uitzen ding en lijsten van video's, albums, Nederlandstalige hits en een tipparade. De tipparade is een lijst van kanshebbers op een plaats in de top 40 of 50. Bij de samenstelling wordt uit gegaan van de tipparade van de voorgaande week. Daarbij gelden gedragsregels: Zo mag een single niet zakken en moet die minstens drie weken geno teerd staan. Als de nummers aan deze criteria voldoen heb ben ze kans om door te stoten naar de top 50 of 40. Tot slot is er aan het einde van het jaar de top 100, een overzicht van de best verkochte platen van het jaar. Om ons nog betere en meer betrouwbare informatie te ge ven heeft stichting MEGA TOP 50 na vier succesvolle jaren besloten het concept te veran deren en volgend jaar een single top 100 samen te stellen. We kunnen concluderen dat de samenstellers van hitlijsten erop uit zijn ons informatie te ver schaffen, maar er vooral op gericht zijn een zo groot moge lijke winst te maken.


Limburgs Daglad
Pour réagir ...
Posté le Mercredi 25/09/1996 à 22:03:24
Support technique: webmaster@nma.be.